Wat is de rol van de coördinator en wie mag die vervullen?
De rol van de coördinator bij aanbieders van postdiensten en hun onderaannemers is vastgelegd bij koninklijk besluit van 26 maart 2024.
Wie mag coördinator zijn?
De coördinator moet over minstens 1 jaar ervaring beschikken in de postsector. Die persoon moet over genoeg tijd en middelen beschikken om de rol correct te vervullen. Dat mag zowel een medewerker van de onderneming zijn, als een externe persoon.
Wat is de rol van de coördinator?
Dit zijn de belangrijkste taken van de coördinator:
- De pakketbezorgers informeren over hun rechten en plichten. De coördinator doet dat:
- schriftelijk en op een duidelijke en gemakkelijk te begrijpen wijze,
- bij de start van de uitvoering van de overeenkomst,
- jaarlijks herhaald,
- en op vraag van de pakketbezorger.
- Een waakzaamheidsplan opstellen
- om mogelijke risico’s op inbreuken op de pakjeswet en op het arbeids- en socialezekerheidsrecht te identificeren
- om die risico’s te verhelpen
- met een beschrijving van de bedrijfsstructuur: de keten van dochterondernemingen, onderaannemers en leveranciers.
Dat waakzaamheidsplan moet opgesteld worden tegen ten laatste 13 november 2024 en moet jaarlijks geëvalueerd worden.
Hoe de coördinator bekendmaken?
U geeft de naam en contactgegevens van de coördinator door in het kader van de halfjaarlijkse rapporteringsplicht.
Daarnaast moeten de naam en contactgegevens van de coördinator op een gemakkelijk toegankelijke plaats permanent zichtbaar zijn voor uw pakketbezorgers.